جنسیس G80 نشاندهنده وقوع تغییراتی در خصلتهای تشریفاتی و لوکس شرکت هیوندای است. با قابلیتهای دینامیکی ویژه و استایلی زیبا، این خودرو در صدد به چالش کشیدن رقبای نام آشنایی همچون BMW 540i و کادیلاک CTS V-Sport است. همانند آن خودروها، جی۸۰ نیز از پیشرانه شش سیلندر غیر تنفس طبیعی بهره میبرد. قلب تپنده V-6 تویین توربوشارژ به حجم ۳.۳ لیتر و قدرت ۳۶۵ اسب بخار، مختص تریم اسپرت ارایه شده است و نیروی حاصل توسط یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک به چرخهای عقب ارسال میشود. سامانه چهارچرخ محرک به صورت سفارشی و با پرداخت مبلغ ۲۵۰۰ دلار، قابل نصب خواهد بود.
با قیمت ۵۶,۲۲۵ دلار، جی۸۰ اسپرت جایی بین مدل پایه با بهای ۴۲,۷۲۵ دلار، مسلح به پیشرانه V-6 به حجم ۳.۸ لیتر و توان خروجی ۳۱۱ اسب بخار و نسخه مجهز به موتور هشت سیلندر وی شکل به حجم ۵ لیتر و قدرت ۴۲۰ اسب بخار به قیمت ۵۷,۹۷۵ دلار، برای خود دست وپا نموده است.
علیرغم کمبود ۵۵ واحدی توان این خودرو نسبت به مدل V-8، تقریبا در اکثر تستهای شتابگیری عملکرد بهتری از خود بروز داده است. بازه زمانی ۰ تا ۹۶km/h، معادل ۴.۹ ثانیه است و یک چهارم مایل را طی مدت ۱۳.۵ ثانیه با حداکثر سرعت ۱۶۹ کیلومتربرساعت پشت سر میگذارد که ۰.۱ ثانیه سریعتر از نسخه هشت سیلندر است. همچنین گشتاور ۵۱۰ نیوتن-متری نیز از دور موتور ۱۳۰۰rpm تا ۴۵۰۰ دور، در دسترس است.
کمکفنرهای تطبیقپذیر موجب بهبود کیفیت سواری و هندلینگ G80 اسپرت نسبت به نسخه هشت سیلندر ۲۰۱۵ شده است. تقویت کنترل بدنه توسط سیستم تعلیق بدون قربانی کردن آسایش سواری، موجب کاهش حرکات ناخواسته اتاق شده است. البته از نظر چابکی، کنترل و کیفیت عمومی رانندگی با خودروهایی همچون CTS V-Sport و جگوار XF S، هنوز فاصله دارد.
از نظر طراحی ظاهری، G80 بسیار زیبا به نظر میرسد. چهره خشنتر در نمای روبرو و پشت خودرو، جلوپنجره مشبک، رینگهای ۱۹ اینچی با پرههای شکافدار و چراغهای LED عقب، در بوجود آوردن این ظاهر جذاب دخیل هستند. بعلاوه استفاده از رگههای مسی رنگ در بخشهایی نظیر اطراف جلو پنجره، قسمت میانی رینگها، هواکشهای پایینی و داخل چراغهای جلو، جلوه خاصی به این خودرو بخشیده است. همچنین رنگ مسی در ساعت آنالوگ واقع شده در میانه داشبورد و دوخت روکشهای چرمی صندلیها به چشم میخورد.
تریمهای فیبرکربنی، پوشش آلومینیومی پدالها و هدلاینر مشکی رنگ، از جمله دیگر مشخصات بصری کابین هستند. سیستم اطلاعات سرگرمی شامل صفحه نمایشگر لمسی ۹.۲ اینچی به همراه سامانه مسیریاب و قابلیت اپل کارپلی و اندرویداتو است که از طریق کلید کنترل چرخان واقع بر روی کنسول میانی، میتوان آن را به کار گرفت. سیستمهای صوتی و تهویه مطبوع نیز از طریق دکمههای مربوطه، واقع در میانه داشبورد، قابل کنترل هستند.
از جمله تجهیزات استاندارد این خودرو میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:
نمایشگر شیشه جلو(هداپ دیسپلی)، سانروف پانوراما، حسگرهای پارک جلو و عقب، صندلیهای جلو مجهز به گرمکن و تهویه، کلید مجاورت و استارت دکمهای، ترمز خودکار در مواقع اضطراری، کروز کنترل تطبیق پذیر، هشدار انحراف از مسیر، سیستم کمکی حرکت بین خطوط و نمایشگر نقاط کور. لازم به ذکر است که تنها آپشنهای ارایه شده در این خودرو شامل قفلهای چرخ و کفپوش به رنگ مات هستند.
با یک چنین سطحی از امکانات، بایستی برای تصاحب رقبایی همچون ب ام و ۵۴۰ و کادیلاک CTS، به ترتیب در حدود ۱۴ و ۱۶هزار دلار بیشتر هزینه نمایید.
جنسیس G80 اسپرت ۲۰۱۸، خودرویی زیباست که به یک پیشرانه V-6 پرصلابت مجهز شده است اما از نظر کیفیت عمومی رانندگی و عملکرد، هنوز پشت سر رقبای مطرح خود گام برمی دارد. بایستی تا سال ۲۰۱۹ و ارایه نسل جدید این خودرو منتظر بمانیم و ببینیم که آیا G80 میتواند کاستیها را جبران کند یا خیر؟
مشخصات جنسیس G80 اسپرت مدل ۲۰۱۸
قیمت پایه: ۵۶۲۲۵ دلار
پیشرانه: ۶ سیلندر V شکل با توربوشارژر دوقلو
حجم موتور: ۳۳۴۲ سی سی
قدرت: ۳۶۵ اسب بخار
گشتاور: ۵۱۰ نیوتن متر
گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک با شیفت دستی
انتقال نیرو: دیفرانسیل عقب
وزن: ۲۰۴۱ کیلوگرم
شتاب ۰-۹۶: ۴.۹ ثانیه
شتاب ۰-۱۶۰: ۱۲.۱ ثانیه
حداکثر سرعت: ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت (با محدود کننده)
مصرف سوخت ترکیبی: ۱۱.۷۶ لیتر در صد کیلومتر
[wp_ulike]