آشنایی با انواع چراغ های جلو خودرو

خیلی وقت نیست که چراغ های جلویی ماشین به جزء مهمی از آن تبدیل شده است.
قبلا همه ی ماشین ها آن را داشتند و توجه زیادی به آن نمی شد، مگر اینه خراب می شدند. امروزه چراغ های جلویی ماشین اهمیت ویژه ای دارند، هم در آسان تر کردن رانندگی برای راننده و هم در زیبایی بخشیدن به خودرو. در اینجا قصد داریم تا انواع چراغ های خودروها را معرفی کنیم.

چراغ های جلویی ماشین هالوژن
قدیمی ترین چراغ های جلویی ماشین استفاده شده در خودروها هستند. برای ساخت این مدل چراغ ها از عناصری استفاده می شد که هزینه سنگینی روی دست خودروسازان می گذاشت. بعدها رشته هایی از جنس تنگستن که شبیه به لامپ های رشته های خانگی هستند به عنوان وسیله ای برای حل این مشکل روی ماشین ها نصب شد. از اواسط دهه ی ۶۰ میلادی تا به حال این رشته های تنگستنی در حباب هالوژنی جای گرفتند تا عملکرد و طول عمر این چراغ ها را افزایش دهند. تا مدت ها رشته های تنگستن و چراغ های هالوژن نور را با لنزهایی روی جاده متمرکز می کردند، این لنزها طوری تعبیه شده بود تا به عنوان پوشش دوم چراغ نیز عمل کند. اما حالا عملکرد این دو از یکدیگر کاملا جدا شده است؛ از سال ۱۹۹۰ میلادی در ساخت پوشش خارجی این چراغ ها به جای شیشه از پلی استر استفاده شد که هم سبک تر و هم مستحکم تر بود و نور از این حباب با استفاده از یک سری لنز پیچیده منعکس می شد.
در مدل دیگر پرتو نور می تواند به وسیله ی یک لنز پروژکتور هدایت شود. (مانند سوزوکی ویتارا)به دلیل قیمت پا یین و عمر طولانی این چراغ ها که به ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ ساعت می رسد؛ حباب های هالوژنی از جمله معمول ترین نوع چراغ های مصرفی هستند. حباب های هالوژن ۵۵ وات انرژی ایجاد می کند که بیشتر آن با تبدیل شدن به گرما (به جای نور) هدر می شود.

چراغ های جلویی ماشین زنون (HID)
این نوع از چراغ های جلویی ماشین با گرم کردن مخلوطی از چند نوع فلز کمیاب و گاز برای تولید نور سفید کمرنگی استفاده می شود (مانند هیوندای آزرا و مزدا ۳) به کار رفته است. چراغ های HID دو تا سه مرتبه روشن تر از چراغ های هالوژن هستند و پرتو نور آنها ممکن است برای دیگر افراد حاضر در جاده آزار دهنده باشد. علاوه بر نور قوی تر، لامپ های HID به قدرت کمتری برای عملکردشان نیاز دارند. معمولا این چراغ ها ۳۵ وات هستند و ۲۰۰۰ ساعت قابلیت استفاده دارد. چراغ های HID دارای مقداری گاز زنون هستند و به نام چراغ های زنون مشهورند. در واقع گاز زنون چراغ های HID را از حالت چشمک زدن به هنگام روشن شدن حفظ می کند و باعث می شود نور یکدست تری ایجاد شود. معمولا چند دقیقه طول می کشد تا این چراغ ها تا روشنایی کامل خود را به دست آورند. چراغ های HID به خاطر نور سفید رنگ و رنگ جزئی آبی در گوشه ها به راحتی قابل تشخیص هستند. این چراغ ها در اواسط دهه ی ۹۰ میلادی در دسترس قرار گرفتند و امروز برای خیلی از مدل ها به عنوان گزینه ی انتخابی قرار داده شده است. به دلیل استفاده از عناصر کمیاب در ساختار این چراغ ها قیمت آنها نیز بالاست.

چراغ های جلویی ماشین LED
در واقع LED یا دیود نوری راه درازی را طی کرده تا به چراغ های اتومبیل تبدیل شود. از چراغ های ساده ی چشمک زن روی کیس های کامپیوتر قدیمی تبدیل به بخش مهمی درماشین های مدرن، گوشی ها و تلویزیون ها شده است. شاید تا به حال توجه نکرده باشید اما از این نوع چراغ ها امروزه در اکثر ابزارهای سرگرمی و وسایل داخلی ماشین ها استفاده می شود. همچنین دسته ای از این چراغ ها در مه شکن، چراغ راهنمای خودرو و چراغ های ترمز ماشین نیز استفاده شده است. طراحان ماشین عاشق این چراغ ها هستند چرا که اندازه ی کوچک آنها باعث می شود در هر فضای کوچکی جا بگیرند.

اگرچه امروزه چراغهای LED نسبت به چراغ های HI D نور کمتری تولید می کنند اما نسبت به چراغ های هالوژن نور بسیار بیشتری تولید می کنند. علاوه بر این سازندگان حباب های LED ادعا می کنند که این چراغ ها عمری برابر با ۱۵۰۰۰ ساعت دارند. اگر هنگامی که یک چراغ زنون یا هالوژن روشن است به حباب آن دست بزنید دستتان قطعا خواهد سوخت اما این گرمای شدید در مورد چراغ های LED صدق نمی کند! یکی از بزرگترین فواید آنها این است که بیشتر انرژی مصرفی خود را به جای گرما به نور تبدیل می کند؛ در واقع بیشتر گرمای تولید شده توسط این چراغ ها در صفحه ی الکتریکی آنها پخش می شود نه در حباب آنها! در ابتدا این چراغ ها برای ماشین های گرانقیمت بالای ۲۰۰,۰۰۰ دلار، مثل مدل هایی چون آئودی A8 و لکسوس LS استفاده می شد، البته به خاطر مصرف کم برق در مدل تویوتا پریوس نیز به کار رفته بود. امسال این چراغ ها بر روی تویوتا کرولا ZR برای اولین بار نصب شد تا نشان دهد که اینگونه چراغ ها دارد جای خود را در بازار پیدا می کند.

چراغ های جلویی ماشین لیزری
کمپانی ب ام و اولین برندی است که از لیزر برای چراغ های جلویی ماشین در مدل لوکس هیبریدی i8 به عنوان گزینه سفارشی استفاده کرد . اما قبل از اینکه برای این طرح پیچیده هزاران دلار خرج شود باید توجه کرد که این کمپانی قرار نیست از نور لیزر برنده برای جاده استفاده کند اشعه ی لیزر روی ابری از گاز فسفر زرد متمرکز می شود. هنگامی که گاز برانگیخته می شود نور سفید شدیدی را نشر می کند که زمانی که آن نور منعکس و پخش می شود ، جاده ی روبرو را روشن می کند. نور سفید ساطع شده از لیزر، راه روبه رو را روشن می کند. در ابتدا از سیستم روشنایی لیزری برای نورهای بالا استفاده می شود. کمپانی ب ام و ادعا می کند که این چراغ های جدید کوچکتر بوده و انرژی کمتری استفاده می کنند و تا ۶۰۰ متر رو به روی ماشین را روشن می کنند در حالی که چراغ های LED تا ۳۰۰ متر را روشن می کردند.

[wp_ulike]