سیستم تشخیص خواب آلودگی راننده

خستگی و خواب آلودگی حین رانندگی بیشترین عامل تصادفات جدی است. با این حال علائم اولیه خستگی قبل از اینکه موقعیت بحرانی پدید بیاید، قابل شناسایی هستند. سیستم تشخیص خواب آلودگی می تواند این کار را با نظارت بر چرخش های فرمان و توصیه دادن به راننده برای استراحت، انجام دهد.

تقریبا ۷۰ علامت توسط الگوریتم این عملکرد تعریف شده اند تا میزان خواب آلودگی راننده را تعیین کنند. سیستم تشخیص خواب آلودگی با کمک به اجتناب از تصادفات ناشی از خستگی رانندگی ایمن تری را به ارمغان می آورد.

قائده کلی سیستم تشخیص خواب آلودگی

این سیستم بر مبنای الگوریتمی طرح ریزی شده است که از لحظه ی شروع به رانندگی وضعیت هدایت کردن خودرو توسط راننده را ضبط می کند. سپس تغییرات را در طی مسافت های طولانی شناسایی کرده و میزان خستگی راننده را بررسی می کند.

مهم ترین نشانه ی کاهش تمرکز مرحله ای ست که در آن راننده به سختی و با بی توجهی فرمان می دهد و با  حرکات سریع و ناگهانی فرمان سعی در نگه داشتن خودرو در مسیر خود دارد.

بر اساس فرکانس این حرکات و سایر پارامترها و با توجه به طول مسیر، میزان استفاده از چراغ راهنما و اینکه چه ساعتی از روز است، سیستم سطح خستگی راننده را محاسبه می کند. اگر سطح خستگی و بی دقتی بالا رود، نمادی مانند یک فنجان قهوه روی صفحه کیلومتروسیله ی نقلیه شروع به چشمک زدن می کند تا به راننده هشدار دهد که به استراحت نیاز دارد.

مزایای سیستم برای راننده

  • راننده را از خواب آلودگی و احتمال چرت زدن پشت فرمان آگاه می کند.
  • با هشدار به راننده از تصادفات ناشی از خستگی پیش گیری می کند.

[wp_ulike]