سیستم ترمز اضطراری خودکار

این سیستم می تواند ترافیک پیش روی خودرو را رصد کرده و چنانچه سرعت کندتری نسبت به سرعت حرکت خودرو داشته  و یا به حالت توقف درآمده باشد، در صورت عدم مشاهده عکس العمل به موقع و مناسب از سوی راننده، به صورت خودکار فورا نیروی ترمز را اعمال کند.

در حقیقت از سنسور های رادار یا دوربین برای ردیابی خودروهای پیش رو استفاده می کند و در صورت محتمل بودن تصادف، فورا ترمز می کند. البته این ویژگی نمی تواند از تمامی تصادفات جلوگیری کند اما در به حداقل رساندن شدت ضربات ناشی از برخورد تاثیر به سزایی دارد.

نحوه ی عملکرد سیستم ترمز خودکار

مراحل کار ترمز اضطراری خودکار بدین صورت است که اگر خودرو در یک وضعیت حتمی برخورد قرار بگیرد ولی راننده پاسخ متناسبی ندهد، اتومبیل به طور خودکار متوقف می شود.

هشدارهای صوتی و سایر هشدارهای بصری نیز در طول فرآیند ترمز خودکار و یا بعد از انجام آن پخش می شوند. در این زمان راننده باید ترمز بگیرد و یا فرمان را برای عدم تصادف بچرخاند. در غیر این صورت سیستم سرعت خودرو را سریعا کاهش می دهد و یا آن را متوقف می کند تا از تصادف جلوگیری کند.

البته این سیستم ها هنوز به صورت استاندارد در نیامده اند و از خودرویی به خودروی دیگر متغیرند. برای اطلاع از نحوه ی عملکرد دقیق وجایگاه  سنسورها باید دفترچه راهنمای خودرو را مطالعه نمود.

هرچند این سنسور در موارد بسیاری به کمک راننده می آید اما به طور کامل و صد در صد قابل اعتماد نیستند و راننده باید همیشه فاصله خود را با اتومبیل های پیش رو حفظ کند.

حسگرهای ترمز اضطراری خودکار ممکن است توسط کثیفی، برف یا یخ پوشیده شوند. در این صورت سیستم اعلام می کند که قادر به فعالیت نیست. بنابراین باید از تمیز بودن آن ها اطمینان حاصل کرد.

برخی از سنسورهای ترمز اضطراری خودکار نیز در زمان تابش مستقیم نور آفتاب در زمان طلوع و غروب آسیب پذیر بوده و به درستی عمل نمی کنند. پس به هیچ عنوان نباید در این زمان ها به عملکردشان اتکا کرد.

مزایای استفاده از این سیستم برای راننده

  • عکس العمل سریع تر راننده در موقعیت های بحرانی
  • بهترین سیستم پشتیبان راننده در کاهش تصادفات
  • کاهش دهنده خطر آسیب در تصادفات اجتناب ناپذیر

[wp_ulike]