نمایشگر وسط فرمان؛ ابداع جدید هیوندای

۲

این روزها از نمایشگرهای بزرگ به وفور در خودروهای مدرن استفاده می‌شود. از زمان همه‌گیری گوشی‌ها و تبلت های هوشمند، نگاه کردن به این نمایشگرها و ارتباط با آن‌ها به امری عادی تبدیل شده است. هیوندای نمایشگر بزرگی در وسط غربیلک فرمان خودرو قرار داده و اختراع جدید خود را در آلمان ثبت کرده است. این نمایشگر اطلاعات مورد نیاز راننده را بدون ایجاد مانع برای دیدن مسیر و عملکرد کیسه هوا ارائه می‌دهد و عملاً از نیاز به نمایشگرهای جلوی داشبورد معمولی جلوگیری می‌کند.

طرح جدید هیوندای برای رفع مشکل پرت شدن حواس و دید راننده توسط نمایشگر جلوداشبورد خودرو ارائه شده است؛ زیرا نمایشگر جلوداشبورد برخی خودروها باعث ایجاد اختلال در توجه رانندگان به مسیر جلو می‌شود. با در اختیار داشتن بیشترین اطلاعات روی فرمان، راننده به‌صورت بدون مانع از اطلاعاتی مانند سرعت خودرو، دور پیشرانه و ظرفیت پیمایش خودرو مطلع خواهد شد.

هنوز جزئیات این اختراع منتشر نشده اما نمایشگر بکار رفته در جایی است که معمولاً بوق خودرو قرار می‌گرفت. گفته شده است که کیسه هوا داخل فرمان جاسازی خواهد شد و وجود طراحی خاصی باعث می‌شود نمایشگر در زمان باز شدن کیسه هوا آسیب نبیند. البته این صفحه‌نمایش به همراه غربیلک فرمان حرکت می‌کند و در نتیجه این سؤال ایجاد می‌شود که هنگام رانندگی و پیچیدن راننده چه اتفاقی می‌افتد.

به نظر می‌رسد هدف هیوندای با این اختراع ارائه داشبوردی یکدست‌تر می‌باشد. البته فکر نمی‌کنیم که ارائه این راه‌حل برای مشکلی که تاکنون کسی به آن فکر نکرده حرکت هوشمندانه‌ای باشد. هنوز مشخص نیست که هیوندای این اختراع را چگونه پیش خواهد برد.