نمایشگرهای لمسی روی فرمان؛ تکنولوژی جدید هیوندای

۱

یکی از چشم اندازهای هیوندای برای خودروهای آینده، تبدیل دکمه های فیزیکی خودرو به صفحات لمسی کوچک است. البته ممکن است این ایده در نگاه اول کمی افراطی به نظر برسد اما با توجه به این که شاهد جایگزین شدن روزافزون صفحات لمسی به جای دکمه های فیزیکی در زندگی روزمره – از گوشی های تلفن همراه گرفته تا سوئیچ تغییر مودهای رانندگی – هستیم، این تکامل منطقی است.

مفهوم نظریه بسیار ساده است. دکمه های مجازی روی صفحه نمایش لمسی عملکرد مشابهی مانند دکمه های فیزیکی روی فرمان خودروها دارند. تغییر میزان صدا، ایجاد و پاسخ به تماس ها، شنیدن پیام ها و … را می توان ازطریق سیستم منویی که روی صفحه نمایش مقابل راننده قرار دارد و تنها با ضربه زدن روی صفحه نمایش، انجام داد.

کارکرد دکمه های مجازی روی صفحه نمایش به خوبی مشخص شده اند و برخلاف برخی دکمه های فیزیکی ابدا گیج کننده نیستند. پشت صفحات لمسی از موتورهای پیزوالکتریک استفاده شده است. به کمک این موتورها هربار که راننده به کلیدی ضربه میزند یک هشدار کوچک ویبره مانند دریافت می کند تا از تایید عملکرد آن کلید اطمینان حاصل کند. هیوندای امکان سفارشی کردن محل قرار گیری دکمه ها را نیز فراهم کرده است. یعنی می توان تنها با کشیدن و رها کردن یک کلید، آن را با دیگری جایگزین کرد. به عنوان مثال می توان جای کلیدهای تغییر میزان صدا را با کلیدهای پاسخگویی به تماس ها عوض کرد.

استفاده از صفحات لمسی ممکن است باعث حواس پرتی راننده شود. اما هیوندای گفته که کلینیک هایی را برای این منظور در نظر گرفته است. در این کلینیک ها افراد در یک شبیه ساز قرار داده شدند. دوربینی روی چشمانشان قرارگرفت و از آن ها خواسته شد تا هنگام ایستادن و حرکت خودرو، عملکردهای خاصی راانجام دهند. آنها بازخورد کاربران را مثبت ارزیابی کردند و سطح حواس پرتی رانندگان که با اندازه گیری زمانی که آنها به فرمان نگاه کرده بودند انجام گرفت نیز بسیارپایین بود.

هیوندای در مورد این پروژه بسیار جدی است اما نمایشگرهای لمسی روی فرمان هنوز مسیر طولانی را باید طی کنند تا به طور کامل آماده ی ورود به بازار شوند.

[wp_ulike]