اتومبیل مفهومی خودران هیوندای موبیس

هیوندای موبیس اخیرا خودروی مفهومی بدون سرنشین خود را در نمایشگاه CES لاس وگاس معرفی کرده است. این خودرو به ۲۶ سنسور پیشرفته و سیستم روشنایی منحصر به فردی مجهز شده است که امکان برقراری ارتباط بین خودرو و عابران پیاده را فراهم می آورد.

به گفته ی سازندگان خودرو؛ این اولین بار است که از یک خودروی مفهومی خودران سطح ۴ رونمایی می شود. این بدان معناست که این خودروها می توانند بصورت فعالانه و بدون نظارت انسان کنترل خودرو را به دست گیرند.

خودرو با یک کیت خودران اتوماتیک ماژولار شامل سنسورهای متعدد روی سقف که همانند چشم های خودرو عمل می کنند و همچنین چراغ هایی که امکان ارسال پیام به عابران و اتومبیل های اطراف خود را دارند، ارائه شده است. موبیس تمامی تکنولوژی ها و قطعات را روی اتومبیل خودران M.Vision  به کارگرفته است.

طبق آنچه که موبیس اظهار داشته، کیت روی سقف شامل چهار سنسور Lidar یا رادار مبتنی بر لیزر و پنج سنسور دوربین چندکاره است. این کیت ماژولار به سادگی روی سقف نصب می شود. بنابراین می توان به راحتی از آن در سایر خودروها نیز استفاده کرد. بر اساس اظهارات این کمپانی کره ای، با توجه به اینکه اگر سنسورها در محل بالاتری قرار بگیرند دید بهتری نسبت به محیط اطراف خواهند داشت، پس بهترین محل برای نصب آن ها روی سقف خودروهاست. برای تکمیل عملکرد کیت روی سقف، موبیس پنج حسگر رادار و دوازده سنسور اولتراسونیک در قسمت پایینی خودرو تعبیه کرده است.

تکنولوژی روشنایی موبیس که به اصطلاح “چراغ های ارتباطی” نامیده می شود، فناوری بسیار جدیدی ست که از نظر سازنده باعث کاهش چشمگیر تلفات ناشی از تصادفات بین عابران پیاده و اتومبیل های خودران می شود.

زمانی که اتومبیل در حالت خودران باشد از چراغ های ارتباطی برای اعلام این حالت به عابران پیاده و سایر رانندگان استفاده می کند.

اتومبیل های خودران قادر به تشخیص عابران پیاده تا فاصله ۴۵۰ فوت خواهند بود. به محض اینکه شخصی شناسایی شود، چراغ های جلوی اتومبیل، نماد قرمز رنگی را که به معنای عدم امنیت اطراف خودروی در حال حرکت است، برای هشدار دادن به مردم نشان می دهند. هیوندای می‌گوید برده ای LED ، پیکان های جهت‌ داری را نمایش می‌دهند که جهت حرکت خودرو را نشان خواهد داد. این کانسپت همچنین زمان شروع حرکت خودرو را با شمارش معکوس مشخص می کند.

میرکو گوتز مدیر بخش مهندسی نورپردازی موبیس میگوید: از زمان ایجاد خودروها تا به امروز از نور به عنوان یک کانال جهت ایجاد ارتباط میان وسایل نقلیه و عابران پیاده استفاده شده است. ما نیز خوشحالیم که سیرتکاملی این تکنولوژی را در جهت نجات جان انسان ها و ایجاد آرامش خاطر برای تمامی افرادی که از جاده ها استفاده می کنند، سوق می دهیم. تمرکز اصلی در پیشرفت ایمنی در وسایل نقلیه ی آینده، صنعت ما را قادر می سازد تا در عین حال هم به حرکت رو به رشد تکنولوژی اتومبیل های خودران ادامه دهد و هم عابران و رانندگان را از خطر آسیب های احتمالی در امان نگه دارد.

[wp_ulike]