نسل جدید هیوندای سوناتا ۲۰۲۰

نسل جدید هیوندای سوناتا به‌عنوان یکی از موفق‌ترین خودروهای کره‌ای بازار در سال ۲۰۲۰ به بازار آمده است. هیوندای سوناتای هیبریدی جدید با چهره‌ای متمایز و ویژگی‌هایی خاص می‌خواهد خود را به عنوان یک گزینه قابل اعتنا در بازار مطرح نماید.

سوناتا ۲۰۲۰ به سیستم‌های کمکی رانندگی جدیدی نیز مجهز شده است. برای هیوندای سوناتا ۲۰۲۰ دو نوع قوای فنی در نظر گرفته شده است که هر دوی آن‌ها از سری موتورهای Smartstream هستند. اولین پیشرانه نمونه‌ای ۴ سیلندر و ۲ لیتری بوده که ۱۵۰ اسب‌بخار قدرت و ۱۸۸ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. قدرت خروجی موتور آن ۵۱ اسب‌بخار و گشتاور تولید شده نیز ۲۵۰ نیوتن‌متر خواهد بود. درنتیجه این سدان هیبریدی مجموعاً نیرویی برابر با ۱۹۲ اسب‌بخار در اختیار دارد که از طریق جعبه‌دنده شش سرعته به چرخ‌ها منتقل می‌شود.

خریدارانی که به پیشرانه‌های توربو علاقه ندارند، هم می‌توانند نوع تنفس طبیعی را انتخاب کنند. این مدل نیز با آنکه دارای ۴ سیلندر است؛ ۲.۵ لیتر حجم دارد و با کد GDi عرضه می‌شود. این موتور به سیستم تزریق مستقیم سوخت مجهز است و می‌تواند ۱۹۰ اسب‌بخار قدرت و ۲۴۵ نیوتون‌متر گشتاور تولید کند.

اصلی‌ترین مشخصه‌های طراحی سوناتا هیبرید جدید شامل جلوپنجره‌ جدید و اسپویلر یکپارچه‌ی عقب هستند. رینگ‌های این مدل نیز طراحی آیرودینامیکی دارند و به‌گفته‌ی هیوندای ضریب درگ آن‌ها پایین‌تر از رینگ‌های مدل استاندارد است. شرکت هیوندای ادعا کرده که در صورت نصب بودن رینگ‌های ۱۶ اینچی برای این خودرو، مصرف سوخت در حالت ترکیبی برابر با ۴.۹۷ لیتر بر صد کیلومتر خواهد بود. اگر از رینگ‌های ۱۷ اینچی استفاده شده باشد این میزان تغییر کرده و به ۵.۲۳ لیتر بر صد کیلومتر افزایش خواهد یافت.

یکی دیگر از جذابیت‌های سوناتا ۲۰۲۰ چراغ‌های مخفی آن است؛ چراغ‌هایی از نوع LED که در حاشیه چراغ‌های جلو تعبیه شده‌اند. ویژگی هیجان‌انگیزتر این چراغ‌های مخفی را باید در زمان خاموش‌ بودنشان ببینید چراکه در این حالت، بدلیل ظاهر براق‌شان، رنگی کرومی پیدا می‌کنند.

علاوه بر این سقف مجهز به صفحه خورشیدی که می‌تواند انرژی لازم برای پیمایش بیش‌تر از حدودا ۳.۲ کیلومتری را پس از ۶ ساعت شارژ شدن در طول هر روز فراهم کند نیز دیگر ویژگی قابل توجه هیوندای سوناتا ۲۰۲۰ محسوب می‌شود که در بین دیگر محصولات رقیب این سدان کره‌ای قابل مشاهده نیست. این پنل همچنین تأمین‌کننده انرژی سیستم‌های الکتریکی داخلی نظیر سیستم اطلاعات و سرگرمی بدون خطر خالی شدن باتری‌های اصلی می‌باشد.

کابین سوناتا هم از تغییرات در امان نمانده است. کنسول مرکزی، داشبورد، فرمان و حتی صفحه کیلومتر خودرو که تماما دیجیتالی شده، همگی جدیدند. درباره صفحه کیلومتر بد نیست بدانید که هیوندای می‌گوید آن را با الهام از گیج‌های کابین هواپیماها طراحی کرده است! روکش چرم روی داشبورد، حذف فیزیکی اهرم دنده، طراحی ساده و البته کلاسیک پنل سیستم تهویه و مانیتور عریضی که در بالای کنسول جاخوش کرده، از دیگر ویژگی‌های کابین جدید این خودروست.

دیگر فناوری جدیدی که در سوناتا هیبرید ۲۰۲۰ مشاهده خواهیم کرد، سیستم ASC است. با استفاده از این فناوری زمان تعویض دنده‌ها ۳۰ درصد کاهش پیدا می‌کند. این کار با استفاده از الگوی تعویض دنده‌ی جدیدی انجام می‌شود که درون نرم‌افزار واحد کنترل هیبرید HCU تعریف شده است. این برنامه می‌تواند دور پیشرانه الکتریکی خودرو را با دور جعبه‌دنده و پیشرانه احتراقی تنظیم کند. به‌گفته‌ی هیوندای این فناوری جدید استهلاک جعبه‌دنده را هم در هنگام تعویض دنده کاهش می‌دهد و به این ترتیب جعبه‌دنده خودرو عمر بالاتری خواهد داشت. تأثیر دیگر ASC در کاهش مصرف سوخت و بهبود سرعت‌گیری است.

در بخش امکانات و فناوری  اولین مورد، کلید دیجیتالی این خودرو است؛ یعنی راننده می‌تواند از تلفن همراه هوشمند خود به‌عنوان ریموت خودرو استفاده کند. این سیستم از فناوری NFC برای فعالیت خود بهره می‌برد. این کلید هوشمند امکانات دیگری هم دارد و با استفاده از آن می‌توان از راه دور، خودرو را نیز روشن کرد.

هیوندای سیستم هشدار نقطه کور جدید خود را نیز روی این خودرو عرضه کرد. این سیستم بااستفاده‌ از دوربینی که در آینه‌های جانبی وجود دارد می‌تواند تصویر خودروی قرار گرفته در نقطه‌ی کور راننده را در نمایشگر ۱۲.۳ اینچی مقابل راننده به وی نشان دهد. این نمایشگر بزرگ، جایگزین پشت‌آمپرهای سنتی شده است.

سوناتای به HUD جدید ۸ اینچی مجهز شده است که به‌گفته‌ی هیوندای، میزان نوردهی آن بیش از ۱۰ هزار شمع بر مترمربع است. هیوندای سوناتا ۲۰۲۰ به طیف وسیعی از تجهیزات کمکی رانندگی نیز مجهز است؛ تا جایی که هیوندای این خودرو را در سطح ۲ خودروهای خودکار طبقه‌بندی می‌کند.