نگهداری خودرو

زمانی که خودروی جدیدی خریداری می کنید، خودرو در بهترین شرایط خود قرار دارد. همه چیز تمیز و براق است و به نظر می رسد که بهترین عملکرد را دارد. اما وقتی شروع به استفاده از آن می کنید متوجه می شوید که چقدر به تعمیر و نگهداری نیاز دارد تا در شرایط خوب کاری باقی بماند. در این مطلب به بیان برخی نکات تخصصی در مورد نحوه ی نگهداری خودرو می پردازیم که کمک می کند تا سال ها پس از استفاده نیز خودروی تان مانند روز اول باشد.

موتور

موتور مهم ترین بخش خودروست. روغن موتور، روغن ترمز؛ مایع خنک کننده موتور، روغن هیدرولیک فرمان و سطح مایع شوینده باید به طور مرتب چک شوند. سطح روغن موتور و مایع خنک کننده باید بین L و F و سطح روغن ترمز و روغن فرمان باید بین Max و Min باشد. سطح مایع شوینده نیز همیشه باید به میزان کافی باشد.

تا جای ممکن باید سعی کرد تا از محصولات تعمیر و نگهداری توصیه شده توسط سازنده ی خودرو برای سرویس کردن آن استفاده شود.

باتری

بخش خارجی، پایانه ها و اتصالات باتری باید همیشه تمیز و خشک باشند. هرگونه گرد و غبار و نشت الکترولیت باید زدوده شود و اگر برای مدت زمان طولانی بی استفاده مانده باشد باید از خودرو برداشته شود. برای جلوگیری از هرگونه آسیبی بهتر است این کار توسط متخصصین انجام شود.

لاستیک ها

حتی اگر لاستیک های خودرو آسیبی ندیده باشند، باید هر ۱۰۰۰۰کیلومتر تعویض شوند. هرگونه آسیب غیرطبیعی، ناهمواری و تغییر در تنظیمات آن ها باید فورا مورد بررسی قرار گیرد. پس از تعویض، میزان فشار و باد لاستیک ها قبل از استفاده باید چک شود.

بخش های داخلی و خارجی

خودرو باید حداقل یک بار در ماه با شامپوی مخصوص خودرو شستشو داده شود. اما هرگز نباید از جت آب، شوینده های خیلی قوی و مواد شیمیایی استفاده کرد. گرد و غبار بخش های داخلی نیز باید توسط جارو برقی تمیز شود. غبار شیشه ها و لکه های سطوح باید بوسیله مایع شیشه شوی پاک شوند. در صورت نشت هرگونه عطر و روغن های آرایشی روی داشبرد باید محل را سریعا تمیز کرد.

فیوز

سیستم الکتریکی توسط فیوز پشتیبانی می شود. اگر چراغ ها، کنترل کننده ها یا لوازم جانبی خودرو به مشکلی بر بخورند، ابتدا باید فیوز را بررسی کرد و اگر آسیب دیده باشد باید تعمیر شود.

راه اندازی خودرو

اگر خودرو روشن نمی شود یا به کندی روشن می شود باید اتصالات باطری، اتصالات استارتر و سطح روغن ها بررسی شوند اما به هیج وجه نباید خودرو را حرکت داد. باطری به باطری کردن باید حتما در حضور توسط تکنسین انجام شود.

سایر نکات

در حین رانندگی باید از عملکرد بهینه ترمز دستی و بوق ها اطمینان حاصل کرد.

فرمان، سیستم خنک کن و الکترولیت باطری باید هفته ای یک بار بررسی شوند.

همچنین اتصالات، لوله ها وشیلنگ ها باید به طور مرتب برای جلوگیری از نشتی چک شوند. از تمیزی و سلامت چراغ ها و لامپ ها نیز باید مطمئن شد. در غیر این صورت باید سریعا نسبت به تعویض آن ها اقدام کرد. هنگامی که در حال تعویض چراغ های الکتریکی یا لامپ ها هستید، حتما آن ها را خاموش کنید تا از احتمال سوختن انگشتان تان جلوگیری کنید.

تعمیر و نگهداری منظم خودرو نه تنها کار دشواری نیست بلکه به پیشگیری از مشکلات جدی در آینده و افزایش طول عمر خودرو کمک زیادی می کند.

[wp_ulike]